Skulle göra ett besök på Erikshjälpen idag, men det visade sig att dom har sommarstängt på lördagar. Inte så långt från Erikshjälpen ligger en Miobutik, så jag tänkte att jag skulle titta in där i stället för att kolla in sortimentet (det är nog 10 år sedan sist).
Besöket tog ca: 8-10 minuter, då det inte fanns mycket att yvas över. När det gäller t.ex soffor, så var det i princip samma intetsägande modell (med minimala variationer), oavsett tillverkare. Färgerna som erbjöds var vitt, ljusgrått, mörkgrått och svart. När man svängde in på en ny gång, var det bara en upprepning fråm gången man gått i tidigare, och så fortsatte det genom hela butiken.
Soffan på bildet får tjäna som illustration till vad jag syftar på, då den förekom gång upp och gång ned utan någon större variation.
Hade man transformerat butiksinnehållet till en naturupplevelse, så hade det uppfattats som en extremt torftig biotop eller monokultur (som en potatisåker eller en gräsmatta i ett bostadsområde). Absolut inte som en prunkande trädgård eller en blomsteräng med massor av växter av alla de slag.
På Mios hemsida använder man rubriken "Personlig och stilsäker inredning".
Jag hittar inget personligt i Mios sortiment. Allt liknar varandra, och är perfekt om man vill ha samma karbonhem som grannen.
Var "stilsäker inredning" finns i sortimentet undgår mig helt, då det mesta är tråkigt och utslätat så att man snarast blir förtvivlad över färg och fantasilösheten.
Mio, det är verkligen dags för en skärpning...
No comments:
Post a Comment